Česta pitanja

Česta pitanja

Česta Pitanja, pokušaćemo da damo odgovor na neka od njih.

 

  Šta je to autogs, butan, plin?

LPG je internacionalna skraćenica od “Liquefied Petroleum Gas” koja u prevodu znači Tečni Naftni Gas, naša skraćenica je (TNG) ili popularno autogas. Sastoji se od mešavine Propana i Butana u određenom odnosu. Odnos (procenat) Propana i Butana zavisi od godišnjeg doba i različit je za zimski i letnji period. Kod nas je ustaljen naziv “gas” ili “butan” . Autogas je alternativno gorivo koje je trenutno najekonomičnije za eksploataciju automobila, uz to je ekološki čisto gorivo za razliku od benzina i dizela. U autogas spada i CNG (zemni gas, Metan) ali je kod nas slabo zastupljen u eksploataciji za razliku od nekih drugih država (Italija) gde je procenat vozila sa pogonom na autogas skoro pola pola u autogas populaciji. Problem predstavlja nedostatag punionica za CNG kod nas.

Koja vozila mogu koristiti autogas – plin?

Postoje neki izuzetci kojih trenutno ne mogu da se setim. Sva vozila koja imaju SUS motor mogu koristi pogon na autogas, samo je pitanje cene opreme i isplativosti investicije. Da, može i na dizel motore, ako Vam kažu suprotno, potražite bolji servis. Tenologija gasnih uređaja je danas na nivou modernih automobila, tako da se najnovijim generacijama gasnih uređaja (SEKVENCIJALNO UBRIZGAVANJE) moguce opremiti sve tipove najnovijih automobila i sa plasticnim usisnim granama. Prednost ovog sistema je u vrlo maloj razlici u odnosu na performanse vozila kad se vozi na benzin, oko 2 procenta. Gornja slika je dizel na gas a pored je karting na gas.

 

   Da li je autogas štetan za motor?

NE, ako serviser kaže drugacije, obiđite ga u širokom luku (ma šta obići, mlatnite ga na licu mesta). Najčešća dilema je da li se habaju karike jer je gas navodno “suv”. Kad mehaničar odvali takvu glupost, znači da pojma nema o radu motora, ili je neki pekar. Naprotiv, po testovima proizvođača gasnih uređaja i motora, produžava se radni vek motora za najmanje 30%. Gas sagoreva u motoru bez ostatka i zato nema čađi koja prlja ulje i taloži se na sklopovima motora, time je omogućeno da ulje radi svoj zadatak a to je da podmazuje i hladi motor. Čistije ulje bez primesa čađi i sumpora produžava vek motoru. Objasnite mehaničarima da ULJE podmazuje karike a benzin razređuje ulje kad već nisu u školi naučili, ili im dajte moj telefon pa ću im ja objasniti.

 

  Kakve su vozne osobine automobila na gas?

Kod standardnih gasnih uređaja gubitak snage je do 10%. Nestručnom instalacijom uređaja ovaj procenat se znatno uvećava i zbog toga se često čuje da auto na gas ide znatno slabije. Sa pravilno ugrađenim uređajem snaga je manja toliko da se to ne oseti u normalnoj vožnji. Ako se ugradi uređaj najnovije generacije gubitak snage je do 2%. Rad motora je tiši i mirniji kad radi na autogas bez obzira na vrstu uređaja. Potrošnja autogasa je nešto veca od potrošnje benzina i iznosi za ispravne motore oko 10% više u odnosu na potrošnju benzina. Ako je motor (karburator, injection sistem) neispravan, često bude ista ili manja potrošnje u odnosu na benzin. Nedajte da Vas ubede kako je auto lenština zato što se jeftino vozite. Nije tačno!

  Kakva je sigurnost autogas uređaja?

Današnji uređaji su dovedeni do nivoa sigurnosti koji daleko nadmašuje bezinsku instalaciju na automobilu. Rezervoar je napravljen od kvalitetnog čelicnog lima debljine 3 do 4 mm. rezervoari su atestirani na pritisak od 60 ili više bara a sigurnosni ventil reaguje na 30 bara. Radni pritisak pri normalnim okolnostima je malo viši nego u bojleru za toplu vodu. Na ventilu koji se nalazi na rezervoaru se pored sigurnosnog ventila nalaze još dva ventila koja reaguju zatvaranjem gasa ako dode do pucanja (kidanja) cevi kroz koje se gas sipa u rezervoar ili se doprema do motora. Takođe na njemu je i sigurnosni ventil koji onemogućava punjenje rezervoara više od 80% nazivne zapremine. Ovo je potrebno da bi na ekstremnim visokim temperaturama gas imao prostora gde da se širi. Konstrukcija isparivača je takva da onemogućava protok gasa kad je motor ugašen, bez obzira na to da li je dat “kontakt” ili ne.

  Kakva je sigurnost autogas uređaja?

Po propisima, punjenje rezervoara vrši se spolja tako da nema nikakve mogućnosti da se gas nađe unutar kabine. Posebna konstrukcija zaštitne kutije ventila na rezervoaru omogućava izbacivanje svake količine gasa u atmosferu koja bi nastala eventualnim reagovanjem sigurnosnog ventila. Eksplozija autogasa je moguća samo u koncentraciji od 2 do 9 procenata u odnosu na zapreminu vazduha. To je na otvorenom prostoru gde se automobil kreće prilicno teško postići, tako da praktično nema opasnosti od eksplozije, što se ne bi moglo reci za savremene automobile koji imaju plastične rezervoare i retko koji sigurnosne uređaje za prekid napajanja goriva u slučaju sudara. Niko ne razmišlja o “bombi” zvanoj bojler dok sedi mirno u kupatilu, Svi su navikli na nju.

  Kakvi su autogas uredjaji? 

Zemlja sa najdužom tradicijom proizvodnje ovih uređaja je Italija. Postoje mnogi proizvođaci kao što su Lovato, Landi Renco, BRC, Tartarini, Bedini Longas, KarGas, itd… Svi proizvođaci zadovoljavaju stroge svetske standarde, tako da su uređaji po funkciji vrlo slični. Kod nas je trenutno najpopularniji Lovato uređaj koji je zamenio na tržištu nekad veoma popularan Bedini i manje popularan ali više dostupan Elplin iz Konjica. Kod najnovijih automobila u koji se fabrički ugraduje sekvencijalno ubrizgavanje gasa je dosta zastupljen Koltek u Holandiji i okolini a u drugim delovima Lovato, BRC, Zavoli, Viale itd… Svaki uređaj je dobar ako se pravilno montira i odabere odgovarajući za taj motor. Šta raditi u slučaju sudara vozila?

  Šta raditi u slučaju sudara vozila?

Potrebno je zatvoriti ventil na rezervoaru da bi se sprečilo eventualno lagano curenje gasa ako je došlo do lakšeg oštećenja cevi na instalacijama (gornji i donji ventil na slici). Rezervoar je dovoljno čvrst da pretrpi velika mehančka oštećenja a da pri tome ostane nepropustan. Pisac ovih redova je imao nesreću da atestira vozilo u sudaru. Posle izlaska iz vozila sam uporno zavrtao ventil na boci a ona je i dalje šuštala. Kad sam malo došao sebi utvrdio sam da to šušte zvučnici na polici jer sam kolenom pomerio stanicu na radio aparatu, Instalacija je preživela u odlicnom stanju a auto je završio na otpadu.

 

  Da li je opasno parkirati u garaži?

Nije preporučljivo parkirati vozilo u manjim zatvorenim prostorijama, ako je to neophodno, treba napraviti bar dva otvora u visini poda prostorije da bi se omogućila ventilacija. Autogas je teži od vazduha. Izuzetak je ako se stavi ventil najnovije generacije koji ima na sebi elektro ventil kojim se zatvara rezervoar kad se motor ugasi. Tako opremljeno vozilo se može parkirati i u podzemnim garažama.

  Da li se oseća miris gasa u automobilu?

Kad je uređaj pravilno montiran i podešen, gas nema šta da traži u kabini automobila ni oko njega. Neugodan miris se dodaje da bi se na vreme primetilo ako nešto nije u redu sa instalacijom. Sagoreli gas ima spescifican miris kao što ga ima dizel i benzin. Taj miris može da se oseti iza automobila. Ako je miris jači, to je znak da ne sagoreva pravilno.

  Kako se održava uređaj?

Autogas uređaj zahteva minimalno održavanje. Potrebno je svakih 20.000 km. izvršiti kontrolu instalacije ili jednom godišnje ako se preedje manje kilometara. Na svakih 50.000 km je potrebno servisiranje isparivača. Zbog nečistoće koja se nalazi u gasu, potrebno je na svakih 10.000 km očistiti ili zameniti filter za gas koji se nalazi u elektroventilu za gas. Zamena nekog dela se vrši po potrebi ali je to vrlo retko jer instalacija često nadživi motor. Kako se pali vozilo zimi? Kod vozila sa karburatorom može doći do otežanog starta motora na niskim temperaturama. Iskustva sa prethodne dve zime kažu da se može upaliti auto na gas i na -20 stepeni ako su motor i uređaj ispravni. Kod vozila sa INJECTION ubrizgavanjem benzina, nema tih problema jer ta vozila uvek pale na benzin da bi potom automatski prešli na autogas prilikom postizanja odredenog broja obrtaja ili temperature motora. Bio sam u iskušenju da napišem, sedneš u auto i okreneš ključ.

  Da li je potrebno paziti koliko se sipa goriva?

Nema potrebe, ventil na rezervoaru ce se sam postarati da budete bezbrižni jer nece dozvoliti da se sipa više od 80% zapremine rezervoara. Zašto se ne proizvode automobili na autogas? To treba pitati “sedam sestara” i automobilsku industriju koja živi od proizvodnje sve “savremenijih” motora koji se u osnovi nisu promenili zadnjuh 200 godina. Opravdanost dvostruko i trostruko skupljeg motora koji eventualno troši 30% manje nego starija braća a zagađuje okolinu i dalje samo u manjoj meri ne može da se iskaže kroz cifru da se odmah pravi jeftin motor koji je uz to ekološki odmah. Razlika u ceni ide njima. Prvobitni motori su išli na gas ali je tada vladao problem sa transportom i skladištenjem gasa. Mislite o tome.

  Zašto ugraditi gasni uređaj na vozilo (prednosti)?

• Duži radni vek motora oko 30%

• Povećana autonomija vozila za duplo (nekad i više)

• Ekonomska strana, cena gasa je trenutno 30 din, a benzina preko 60

din, zavisi koliko je oktana. (Pošto nam je kako nam je, cena je uvek duplo manja

od cene benzina da ne bih stalno dežurao i menjao cenu u tekstu)

• Sa autogasom nece doći do pojave detonacije koja je vrlo štetna za motor,

jer ima oko 104 oktana

• Ekologija, vozila na autogas zadovoljavaju najstrožije standarde po

pitanju izduvnih gasova, mada ko mari za to…

• Razliku u ceni goriva možete potrošiti na razne nacine a jedan je da

automobil bolje ili besplatno održavate ili date ženi te pare, mnogo će Vas voleti.

• Na zapadu vlade dotiraju ugradnju autogas uređaja jer investiraju u

ekologiju i ekonomiju, ovde stalno prete taksom.

• Italija i Bugarska, dve zemlje prilicno različitog standarda imaju populaciju

automobila na auto gas koja prelazi 70%.

 

  Zašto ne ugraditi gasni uređaj na vozilo (mane)? • Smanjen prtljažni prostor (*). 

• Ne mogu da smislim još neki racionalni razlog.

• Razloge tipa “moj auto malo troši, malo prelazim kilometara, skupa

je investicija itd…” ne smatram racionalnim.

(*)

Mada… Koliko često obarate sedište da bi nosili nešto veće? Pa jednom godišnje

ili ređe. Zašto želite da stavite rezervoar od 100 litara kad vam je benzinski od

40 litara? Pa kad idem na more da ne punim dvaput. Zašto žurite na more kad ste

na odmoru?

  Kad je sve tako fino, zašto svi ne ugrade gas?

Nemam odgovor na ovo pitanje. To jest imam ali je kompleksan i nije za ovu temu. Želeo bih da znam bar za vozila GSP-a, GSB-a ili kako god već, zašto neko ne dotira tih bednih nekoliko stotina eura i spreči trovanje ljudi da ne bi posle trošili mnogo više para na lečenje tih ljudi. U NS a pretpostavljam i u drugim mestima je situacija takva da GSP na 50 metara ubija a na 200 metara ranjava kad stisne pedalu gasa. Novi Sad se uvek ponosio kako ima dobar GSP mogu zamisliti druge.

Share this post