Kako to radi, princip rada

Kako to radi, princip rada

Princip rada, kako rade majstori i sl….

Napomena,  na današnji dan 06.04.2013 godine, ovako se pisalo pre mnogo godina 🙂 Najgore ili najbolje od svega i danas posle 10 godina je sve isto 🙂

 

Na ovoj stranici možete pronaći odgovore na najčešće postavljanja pitanja:Mixer za autogas

Način rada instalacije za autogas i vrste uredjaja.
Kako sve to radi?
Uzroci detonacije i rešenja
Majstori i trikovi
Zlatno pravilo: ne biti škrtica

Način rada instalacije za autogas i vrste uredjaja.

Uredjaji se dele na vakumske (venturi) i sekvencijalne. Kod nas su najviše zastupljeni vakumski uredjaji. Da ne bude zabune, to vakumski se odnosi i na karburatore i na injection sisteme, jer je princip takav da se gas potpritiskom uvlači u motor preko usisne grane. Prednost ovog sistema je niža cena, uz nešto slabije performanse vozila u odnosu na sekvencijalni sistem ubrizgavanja. Mana je to što može doći do detonacije (zapaljenja) gasa u usisnoj grani iz više razloga. Zbog toga može biti naneta šteta motoru. Ako je usisna grana metalna, šteta može nastati samo na plastičnim delovima, kao što je kućište filtera za vazduh, ili na gumenim cevima kojima je taj filter spojen na motor. Ako je usisna grana plastična, šteta može biti daleko veća uz dodatnu otežavajuću okolnost da auto ostaje nepokretan, jer bez usisne grane nema rada motora.
Stoga su napravljeni sekvencijalni sistemi koji eliminišu takvu mogućnost. Detonacija je kod njih jednostavno nemoguća i nema štete. U našim uslovima, mana ovog sistema je cena koja je dosta viša u odnosu na klasičan sistem gasa.

Kako sve to radi?

Gas je u rezervoaru u tečnom stanju pod odredjenim pritiskom, koji varira u zavisnosti od spoljašnje temperature i od količine gasa u rezervoaru. Normalan pritisak je od 6 do 10 bara. Kroz bakarne cevi gas pod pritiskom dolazi do isparivača koji je ujedno i reduktor. U isparivaču prilikom isparavanja gas oduzima toplotu iz okoline, pa se isparivač priključuje na rashladni sistem motora da bi bio stalno ugrejan, jer bi se u protivnom bukvalno smrzao. Za vakumske sisteme važi da odatle pa na dalje prema motoru nema više pritiska. Kad motor radi, preko usisne grane se stvara potpritisak i pomeranjem membrane u isparivaču se dozira koliko će gasa motor uvući u usisnu granu. Mešanje gasa i vazduha se vrši na samoj usisnoj grani, u mikseru ili mešaču (“ploči”, kako ga neki zovu). Iz usisne grane mešavinu gasa i vazduha uvlači svaki cilindar onoliko koliko mu treba tog trenutka.

Kod sekvencijalnih sistema je situacija drugačija. Za svaki cilindar postoji brizgaljka, koja ubacuje gas na sam ulaz u cilindar, kao benzinska dizna (i to samo kad bi i benzin bio ubrizgan). Tako je omogućeno da se svaki cilindar snabdeva gasom u pravo vreme, a da usisna grana nije puna mešavine gasa i vazduha. Iz tog razloga je nemoguće zapaljenje smeše u usisnoj grani i nema štete po motor ako nešto postane neispravno. Takodje, prati se stanje pritiska gasa prema motoru, pa u slučaju da je mali ili ga nema (prazan rezervoar) motor se automatski prebacuje na benzin.

Uzroci detonacije i rešenja

Detonacija se najčešce dešava iz dva razloga. Prvi razlog (ne po važnosti) je struja u automobilu. Pod “strujom” podrazumevamo sve što utiče na paljenje varnice na svećici. U to spadaju sama svećica, razvodna kapa, rotor, kablovi, bobina, komutator… Od nabrojanog, najčešći uzrok detonacije su loši visokonaponski kablovi,rotor i razvodna kapa. Sve ima svoj vek trajanja i trebalo bi da bude Antidetonacioni ventil - klapnablagovremeno menjano. U slučaju da je nešto od ovog neispravno, može doci do neželjene varnice na cilindru koji nije na redu paljenja. Preko otvorenih ventila, tako se zapali smeša gasa u usisnoj grani i eto nevolje. Kod karburatorskih sistema ovo nije tako opasna pojava, jer su retki oni sa plasticnim kućištem filtera, pa nema neke štete sem lupanja srca vozača. Prasak ume da bude glasan, ali je bezopasan. Kod injection sistema je ovo već druga priča, pošto tu ima više vitalnih delova koji mogu biti oštećeni. Najrizičniji su Bosch L Jetronic sistemi i takozvana K-glava, zbog osetljive konstrukcije protokomera vazduha.

Drugi razlog je siromašna smeša gasa u usisnoj grani. Ako je pravilno izabrana TNG oprema za dotični motor, jedini razlog je nedostatak gasa u trenutku naglog stiskanja pedale gasa. Gasa može da nedostaje, opet, iz dva razloga: niste na vreme promenili filter, pa kroz njega prolazi manje gasa nego što treba, ili vozite na isparenja u rezervoaru. Naravoučenije: promenite filter, ili natočite gorivo na vreme. Siromašna smeša će detonirati sama od sebe, bez ikakvog uticaja varnice ili nekog drugog faktora. Isto se dogadja i sa benzinom, kao i kod sekvencijalnog ubrizgavanja gasa, samo je onda detonacija mnogo manja, jer je količina smeše mala (pošto se brizga samo za taj cilindar) i nema štete.

Ako nije pravilno izabran isparivač ili mikser za odredjenu snagu motora, onda će neminovno doći do detonacije jer se motor neće snabdeti dovoljnom količinom gasa.

Majstori i trikovi

Trenutno je velika ekspanzija ugradjivanja gasa, pa su se razni “stručnjaci” dosetili da je to dobar posao. Pošto je konkurencija velika, zakon tržišta je zavladao i traži se što jeftinija ugradnja u što kraćem roku.

Da bi se postigla niska cena i privukle mušterije, pribegava se raznim trikovima. Najčešca je kupovina delova na buvljaku od Bugara, koji prodaju osnovni uredjaj, a ostatak se sklepa od priručnih sredstava. Drugi način je lažno predstavljanje marke uredjaja. Ako platite ugradnju uredjaja “Lovato”, onda se upitajte zašto ste dobili “Kargasov” prekidac, BRC-ov multiventil, bakarne cevi na koje je naknadno navučen plastični bužir i slično. Ako platite ugradnju BRC uredjaja, zapitajte se zašto je jeftiniji ili iste cene kao “Lovato” kad su u Italiji i na zapadu skuplji bar 40 odsto. Pravi uvoznici opreme “Lovato” uvoze multiventile za toroidne boce isključivo sa elektroventilom — otkud Vama jedan bez njega? Imate multi point, a nemate emulator dizni nego obican rele (nekad retko, tako treba)? Baš me čudi. Imate savremeni sistem ubrizgavanja sa katalizatorom, a nemate “Lambda” kontrolu gasa? Imate “lutajucu” bocu po prtljažniku? I tako redom. Razlog je prost: tako se na injectionima “uštedi” od 100 do 200 evra, a na karburatorima od 20 do 50. Nešto kao oni zlatni lančići, lepi i jeftini, samo što imaju 8 karata umesto 14.

Bitno je da se dobro raspitate šta dobijate za svoje pare. Nadjite način da se prethodno uverite u znanje i poštenje servisa kome poveravate ugradnju gasa. Nemojte ugradjivati gas u petak, pošto u subotu idete na more. Ugradite ga mesec dana ranije.

Država vas nikako ne štiti. Nema valjanog zakonskog uredjenja oblasti korišćenja autogasa. Stari zakon, koji je još na snazi, pisan je za neka druga vremena, davna, kad je bilo tri pumpe u celoj onoj državi. Na tržištu je, dakle, suviše haosa i anarhije. Uvoznici imaju nelojalnu konkurenciju od švercera opreme, a servisi koji žele da rade po zapadnim standardima imaju problem više cene opreme i ugradnje. Znanje i kvalitet se svuda u svetu plaćaju. Kod nas se plaća neznanje. Izbegnite da žrtva te nakaradne prakse budete baš Vi.

Zlatno pravilo: ne biti škrtica

Šta je bitno za pravilan rad motora na gas? Ne biti stipsa. Pravilan izbor servisa (majstora) za gas, normalno održavanje motora, ništa posebno, redovan odlazak na servis za gas (zamena filtera), svest o tome da ne postoji perpetum mobile (ne može da ide “na ništa”).
Da malo više pojasnim neke stvari iz mog iskustva. Svaki dan “popravljam” neku novu instalaciju koju je ugradio pekar, lekar, apotekar, geolog ili muzicar. Razlog: tamo je ugradnja bila jeftinija za 30 evra. Niko se nije zapitao: a zašto je jeftinija? Svi su unapred znali da je to zato što onaj “puno uzima za ruke”. Da budem pošten, svaki petnaesti pita otkud ta razlika u ceni. Da bi se popravile posledice takve ugradnje, sve bude još skuplje.

Gas se u jedna kola ugraduje samo jednom i treba da nadživi taj auto, a ne obrnuto. Jabuke se kupuju mnogo češće i tu je cenkanje možda smisleno. Gas je jedina investicija u kola koja se isplati, sve ostalo je bacanje para u bunar. Ako dajete 10.000 evra za auto, zašto pasti u nesvest za investiciju od 500 evra koja ce se relativno brzo vratiti, možda otplatiti i sam auto.

Auto koji troši 10 litara benzina na 100 km “zaradjuje” 330.000 dinara na 100.000 predenih kilometa.

28.06.2003

social position

Share this post