PRINCIP RADA
Gas se puni preko priključka (1) u rezervoar
(2). Gas je u rezervoaru u tečnom stanju pod pritiskom.
Preko cevi (8) dolazi do isparivača (4) gde uz pomoć toplote motora prelazi iz tečnog u gasovito stanje.
Isparivač je ujedno i reduktor pritiska. Iz isparivača
gas ide u motor preko mešača (9) koji je dimenzionisan za svaki
motor.
Pogrešno se misli da gas ide pod pritiskom u
motor. Od isparivača do motora nema pritiska. Motor “vakumom”
usisava gas. Tako radi “venturi”
Za sekvencijalni sistem važi obrnuto, gas ide pritiskom u motor doziran preko elektrodizni
KUTIJA MULTIVENTILA
Postoje mnogi tipovi kutija višenamenskog ventila.
Osnovna funkcija kutije je da hermetički izoluje
ventil na rezervoaru od putničke kabine.
To se postiže pomoću rebrastih cevi koje su sprovedene
izvan vozila. U slučaju bilo kakavog ispuštanja gasa oko ventila,
neće biti u mogućnosti da dospe u kabinu.
Sekundarna funkcija je da spreči oštećenje ventila
od lakših udaraca.
VIŠENAMENSKI VENTIL
Ventil se ugradjuje direktno na rezervoar gasa.
Namena mu je višestruka.
1. Sigurnosni ventil, reaguje ako se pojavi prevelik
pritisak ispuštanjem viška gasa u atmosferu.
2. Sprečava nekontrolisano isticanje gasa usled
havarije na cevima ili isparivaču.
3. Sprečava da se rezervoar napuni više od 80%
4. Zatvaranje gasa u rezervoaru u slučaju popravke
ili havarije na automobilu.
REZERVOARI
Obično su cilindričnog ili toroidalnog oblika.
Postoje i u drugim oblicima a neki su pravljeni specijalno za
odredjeni tip vozila.
Prave se od kvalitetnog čeličnog lima, debljine
3 do 4 mm. Za automobile su zapremine od 20 do 120 litara.
Podležu rigoroznim testovima i najčešće se atestiraju
na 60 bara.
Toroidalni rezervoari se prave u dve varijante,
za unutrašnju i spoljnu montažu, kad je točak ispod poda.
CENTRALA (PREKIDAČ)
Osnovna podela je na “karburatorske”
i “injection”.
Karburatorske su klasični prekidači gde se položajem
preklopnika bira na šta će vozilo ići, benzin ili gas.
Elektronske (na slici) su automatske i imaju
funkciju da same prebacuju vrstu goriva u zavisnosti od režima
kako su podešene.
Prednost ovog načina je da auto uvek pali na
benzin i posle se automatski prebacuje na gas. Momenat kad će
se to desiti se programira.
UNIVERZALNI EMULATOR
Kod automobila koji su injection “ajnšpric”
se isključuju dizne da bi motor mogao raditi na gas.
U tu svrhu se koristi univerzalni i specifični
emulator dizni. Njegova funkcija je da isključi dizne i da šalje
komjuteru automobila vrednost kao da dizne i dalje rade.
Neki kompjuteri na automobilima se zbune kad
se dizne isključe na neki drugi način. Za svaki automobil postoji
odgovarajući emulator ako nije moguće staviti univerzalni.
ELEKTRO VENTIL GASA
Kad je motor ugašen i nema struje, EVP je zatvoren
i sprečava da gas pod pritiskom iz rezervoara dodje do isparivača.
To je još jedan vid obezbedjena instalacije kad
vozilo stoji.
U EVP se obično nalazi i filter koji sakuplja
nečistoće iz gasa.
Filter je potrebno menjati na 10.000 Km.
ISPARIVAČ (REDUKTOR)
Funkcija mu je da smanji pritisak,
prevede tečni gas u gasovito stanje i sigurnost.
Prilikom prelaska tečnog gasa u
gasovito stanje, oduzima se toplota iz okoline. Isparivač to
reguliše tako što se zagreva toplom vodom od motora.
Sistemom membrana i opruga reguliše
se pritisak da bi motor mogao normalno da radi.
Isparivač je tako konstruisan da
se prilikom gašenja motora zaustavlja protok gasa.
PUNJENJE REZERVOARA
Po standardima u Evropi i svetu, nije dozvoljeno
da se puni gas u rezervoara ako je priključak za punjenje u
automobilu tojest na samom rezervoaru kako je nekad bilo.
Priključak mora biti spolja na automobilu.
Priključci su standardizovani pa se gorivo može
točiti na bilo kojoj pumpi za gas.
MIXER – MEŠAČ
Svaki model automobila ima odgovarajući mikser.
Obično se nalazi na početku usisne grane i preko
njega se uvodi gas u motor.
Vrlo je bitno da mikser bude odgovarajući jer
to omogućava pravilno doziranje potrebne količine gasa u motoru.
U tom slučaju, potrošnja će biti normalna a automobil
će imati punu snagu.
PUNJENJE REZERVOARA
Po standardima u Evropi i svetu, nije dozvoljeno
da se puni gas u rezervoara ako je priključak za punjenje u
automobilu tojest na samom rezervoaru kako je nekad bilo.
Priključak mora biti spolja na automobilu.
Priključci su standardizovani pa se gorivo može
točiti na bilo kojoj pumpi za gas.
|